Czym się różni premia pieniężna od rabatu

Rzeczpospolita (2010-09-06), autor: Patrycja Malesza , oprac.: GR

wrz 7, 2010

Gdy premia ma związek z konkretną dostawą towaru, mamy do czynienia z rabatem, który nie jest wynagrodzeniem za usługi. W przeciwnym razie, gdy wiąże się z uzyskaniem określonego pułapu obrotów, jest nieodpłatnym świadczeniem pieniężnym, nie wpływającym na obniżenie obrotu i nie podlegającym VAT.

Jak donosi Rzeczpospolita, jeżeli premia związana jest z konkretną dostawą towaru, to mamy do czynienia z rabatem. Przyznanie rabatu w związku z osiągnięciem określonej umownie wielkości zakupów w ramach konkretnej dostawy nie jest wynagrodzeniem za usługi, ponieważ doszłoby do podwójnego opodatkowania tych samych czynności.

Rabat powoduje u nabywcy towarów skutek w postaci przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym. Z kolei, gdy z umów nie wynika, że premia jest związana z konkretną dostawą, a wiąże się z uzyskaniem określonego pułapu obrotów, to nie mamy do czynienia z rabatem, lecz ze świadczeniem pieniężnym nie wpływającym na obniżenie obrotu. Jest to nieodpłatne świadczenie nie ekwiwalentne i nie podlegające opodatkowaniu.
 
Sądy zasadniczo potwierdzały, że nie można uznać za usługę obrotów osiągniętych przez nabywcę towarów w wysokości określonej umownie, a premia wypłacona przez sprzedawcę za osiągnięcie określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W konsekwencji organy podatkowe zmieniły swoje stanowisko i wskazują obecnie, że premie pieniężne u otrzymujących je nie są wynagrodzeniem za usługi i nie powinny być dokumentowane fakturami VAT. Jednocześnie z interpretacji wynika, że wypłata premii pieniężnych (bez względu na to, czy dotyczą pojedynczej dostawy, czy też kilku wykonanych w danym okresie) wpływa na kwotę obrotu osiągniętego z tytułu transakcji uprawniających do otrzymania premii i powinna być dokumentowana fakturami korygującymi zmniejszającymi obrót.

Więcej w Rzeczpospolitej z 9 września 2010 r.