Wydatki marketingowe trzeba udowodnić

Rzeczpospolita (2010-11-04), autor: Monika Pogroszewska , oprac.: GR

lis 5, 2010

Spółka nie może zaliczyć do kosztów zapłaty za dane usługi, jeśli nie przedstawi przekonujących dowodów, że zostały one wykonane. Nie wystarczy powiązanie tych nakładów z uzyskanym przychodem. Wynika tak z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 lipca 2010 r. (II FSK 456/09), który omawia Rzeczpospolita.

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się sprzedażą maszyn górniczych i kombajnów dla kopalń. Nie ma własnego działu marketingu, więc wykonanie tego typu usług zleca firmom zewnętrznym, a wydatki poniesione na ten cel zalicza do kosztów uzyskania przychodów.

Na potwierdzenie wykonania usług marketingowych przedłożyła m.in faktury wystawione przez zleceniodawców oraz zawarte z nimi wcześniej kontrakty o świadczenie tych usług i inne dokumenty.

Organy podatkowe zakwestionowały jednak jej rozliczenie

NSA podkreślił, że z przepisów wynika, że obciążenie podatnika obowiązkiem przedłożenia dowodów wykonania usług marketingowych było zasadne i nie naruszało prawa. Według NSA nie wystarczy wykazać w sposób dostateczny istnienia związku między poniesionym wydatkiem i uzyskanym przychodem. Nie przesądza to bowiem w oczywisty sposób, że usługi marketingowe zostały wykonane.

Pobierz pełną treść wyroku »

Więcej w Rzeczpospolitej z 4 listopada 2010 roku