Jak zweryfikować niepotwierdzone salda

Dziennik Gazeta Prawna (2010-11-29), autor: Dorota Koncewicz , oprac.: GR

lis 30, 2010

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, przepisy nie regulują kwestii, jak ma wyglądać dokumentacja świadcząca o przeprowadzeniu inwentaryzacji. Z inicjatywą potwierdzenia salda występuje wierzyciel. Nawet jeśli saldo jest zerowe, warto je potwierdzić, bo w ten sposób mamy zwrotną informację, że rozrachunki zostały uregulowane.

Ustawa o rachunkowości nie pozwala na tzw. milczący akcept. Jeśli więc kontrahent nam nie odeśle potwierdzenia salda, pozostaje nam przeprowadzić inwentaryzację należności drogą porównania danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i weryfikacja realnej wartości należności wynikających z faktur, umów i wyciągów bankowych.

W komputerowych programach finansowo-księgowych istnieje możliwość wydrukowania potwierdzenia sald na dany dzień z jednoczesnym wydrukiem zestawienia wszystkich pozycji wynikających z analityki konta – należności od odbiorców. Należy wysłać je listami poleconymi z potwierdzeniem odbioru. Dowód nadania stanowi załącznik do protokołu.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 29 listopada 2010 r.