CIT: Jak rozliczyć koszty procesu sądowego z pracownikiem?

Rzeczpospolita (2010-11-30), autor: Konrad Piłat , oprac.: GR

gru 1, 2010

Zdaniem fiskusa firma, która przegra spór sądowy z pracownikiem, nie może zaliczyć związanych z nim wydatków do kosztów. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprawa była bardzo kontrowersyjna.

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, przepisy nie regulują szczegółowo tego problemu. Trzeba więc sprawdzić, czy wydatki zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła.

Wydawałoby się, że warunek ten jest spełniony w każdej sytuacji, gdy podatnik podejmuje działania mające na celu uniknięcie lub ograniczenie odszkodowania lub innych świadczeń, które będą musiały być sfinansowane przez firmę. Fiskus tak jednak nie uważa. Świadczy o tym interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 czerwca 2010 r. (ITPB3/423-176/10/PS).

IS wyjaśniła, że wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów muszą być wynikiem racjonalnego działania podatnika, a nie skutkiem zaniedbań lub braku staranności. Podkreśliła, że koszty sądowe i procesowe poniesione przez firmę na spory sądowe w sprawach pracowniczych, których celem jest zwolnienie się pracodawcy z ciążącego zobowiązania, nie mają związku z jej przychodami.

IS w Warszawie (IPPB3-423-50/07-2/AJ) stwierdziła natomiast, że skoro sprawa miała wyjątkowo sporny charakter, to poniesione przez spółkę wydatki były uzasadnione i racjonalne.

Więcej w Rzeczpospolitej z 30 listopada 2010 r.