E-ZUS tylko dla wybranych: Bezpieczny podpis elektroniczny skutecznie zniechęca do kontaktu przez Internet

Rzeczpospolita (2010-12-02), autor: Katarzyna Wójcik-Adamska , oprac.: GR

gru 5, 2010

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, aby złożyć w ZUS wniosek w formie elektronicznej, trzeba posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego. Takich aktywnych podpisów jest w Polsce zaledwie 270 tys., płatników zaś 1,7 mln. Od podpisu odstrasza wciąż cena – wykupienie na rok zestawu do jego składania kosztuje ok 300 zł.

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien odejść od podpisu kwalifikowanego w obszarach, w których przekazywane dane nie są narażone na permanentne ataki. Taką koncepcję ma obecnie Ministerstwo Finansów i wprowadza system e-deklaracji – mówi w „Rz” Adam Kwaśnik, ekspert Pracodawców RP.

Według danych uzyskanych z ZUS przez 3,5 roku funkcjonowania Elektronicznego Urzędu Podawczego złożono w nim zaledwie 116 tys. wniosków. Nie są to jednak wnioski, które płatnik musi składać regularnie. EUP przyjmie bowiem jedynie dziesięć formularzy.

Przedsiębiorcy wciąż wiele spraw załatwiają w tradycyjny sposób. Wniosków nie składają przez Internet, bo i tak będą musieli iść do urzędu zanieść inne dokumenty.

Więcej w Rzeczpospolitej z 2 grudnia 2010 r.