Na sprawozdanie finansowe za 2010 r. wpłynie 18 nowych rozporządzeń

Dziennik Gazeta Prawna (2010-12-13), autor: Marta Poloczek , oprac.: GR

gru 14, 2010

Zmiany w MSR/MSSF mogące wpłynąć na sprawozdanie finansowe za 2010 rok można podzielić, ze względu na moment wejścia ich w życie. Pierwsza grupa rozporządzeń została przyjęta jeszcze w 2009 r. Jeżeli spółki nie skorzystały z możliwości wcześniejszego zastosowania nowych rozporządzeń, a więc od początku roku 2009, wówczas muszą je obligatoryjnie przyjąć od 2010 roku – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Najważniejszymi zmianami z tego okresu były aktualizacje regulacji MSSF 3 „Połączenie jednostek gospodarczych” i MSR 27 „Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe”. Zmianą widoczną w sprawozdaniach skonsolidowanych jest zastąpienie pojęcia „udziały mniejszościowe” pojęciem „udziałów niekontrolujących”.

Zmieniono podejście do ujmowania kosztów związanych z transakcją nabycia nakazując ujmowanie ich bezpośrednio w wyniku bieżącego okresu. Zgodnie ze znowelizowanym MSSF 3 po przejęciu kontroli, w momencie wzmocnienia/utraty udziału podmiotu dominującego niemających znamion utraty kontroli, nie następuje kolejne ustalenie wartości firmy. Wartość firmy ustalana jest tylko raz na moment przejęcia kontroli. Powstałe w wyniku zmian udziałowych różnice między wartością udziałów niekontrolujących a wartością otrzymanego/przekazanego wynagrodzenia odnoszone są bezpośrednio w kapitał własny i stanowią w pełni kapitał jednostki dominującej.

Zmieniony MSR 27 znosi ograniczenie alokacji do udziałów niekontrolujących strat przekraczających wartość tych udziałów. Obecnie zyski/straty rozliczamy na udziały niekontrolujące w pełnej wysokości nie zważając na ewentualną ujemną wartość tych udziałów.

Kolejna grupa zmian nie jest jeszcze obligatoryjna dla sprawozdań za 2010 rok. Wydaje się, że najciekawszą i najistotniejszą, oczekiwaną od dawna zmianą jest zaktualizowana wersja MSR 24 „Ujawnienia informacji na temat podmiotów powiązanych”. Zmieniony MSR 24 dopuszcza odstępstwo od ogólnej zasady obowiązku ujawniania transakcji z jednostkami powiązanymi. Odstępstwo to dotyczy wykazywania transakcji z organami państwowymi, które sprawują kontrolę, współkontrolę lub wywierają znaczący wpływ na daną jednostkę, a także z podmiotami powiązanymi z daną jednostką za pośrednictwem organów państwowych.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 13 grudnia 2010 r.