Jak poprawnie ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Rzeczpospolita (2011-01-12), autor: Agnieszka Smolarczyk , oprac.: GR

sty 14, 2011

O upadłość mogą wnioskować nie tylko duże spółki, ale i indywidualni przedsiębiorcy. Nie ma tu znaczenia, jaki rodzaj działalności prowadzą – ich również dotyczy definicja dłużnika będącego przedsiębiorcą zawarta w prawie upadłościowym i naprawczym.

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik (przepisy mówią, że ma obowiązek zgłoszenia w sądzie wniosku nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości) albo wierzyciele. Podstawą do ogłoszenia upadłości jest niewypłacalność dłużnika.
 
We wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowego przedsiębiorcy powinny znaleźć się takie dane, jak jego imię  i nazwisko, firma, pod którą prowadzi działalność, oraz miejsce zamieszkania, oznaczenie miejsca, w którym znajduje się przedsiębiorstwo lub inny majątek dłużnika a także wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek, i ich uprawdopodobnienie.

Do wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej należy dołączyć odpis z tej ewidencji.

Jeśli wniosek o ogłoszenie upadłości składa dłużnik, muszą znaleźć się w nim dodatkowo informacje czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację jego majątku.

Ponadto do wniosku dłużnik powinien dołączyć m.in:

– aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników,

– spis wierzycieli z podaniem ich adresów i wysokości wierzytelności każdego z nich oraz terminów zapłaty, a także listę zabezpieczeń dokonanych przez wierzycieli na jego majątku wraz z datami ich ustanowienia; 

– oświadczenie o spłatach wierzytelności lub innych długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;

– spis podmiotów zobowiązanych majątkowo wobec dłużnika wraz z adresami, z określęniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty;

– wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi;

– informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia n    a majątku dłużnika hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach oraz o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika.

Jeżeli dłużnik wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, powinien ponadto dołączyć do wniosku propozycje układowe wraz ze sposobem finansowania wykonania układu a także rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie 12 miesięcy, jeżeli obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku. Jeżeli dłużnik nie może dołączyć do wniosku wspomnianych dokumentów, powinien podać przyczyny ich braku oraz je uprawdopodobnić.

Więcej w Rzeczpospolitej z 12 stycznia 2011 r.