Niezdolność do pracy musi wynikać z odpowiedniego zaświadczenia

Rzeczpospolita (2011-02-18), autor: Adam Kraszewski , oprac.: GR

lut 18, 2011

Informacja, że pracownik stara się o rentę, to za mało, by uznać, że nie powinien wykonywać zadań. Do tego potrzebny jest dokument wystawiony przez lekarza.

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, okoliczność starania się przez pracownika o rentę z tytułu niezdolności do pracy nie oznacza, że jest on do pracy niezdolny. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS oceny niezdolności do pracy, jej stopnia oraz ustalenia:

– daty powstania niezdolności do pracy,

– trwałości lub przewidywanego okresu niezdolności do pracy,

– związku przyczynowego niezdolności do pracy lub śmierci z określonymi okolicznościami,

– trwałości lub przewidywanego okresu niezdolności do samodzielnej egzystencji,

– celowości przekwalifikowania zawodowego,

dokonuje w formie orzeczenia lekarz orzecznik ZUS.

Zatem niezdolność do pracy zostanie dopiero stwierdzona przez lekarza orzecznika ZUS. To orzeczenie będzie następnie stanowiło dla organu rentowego podstawę do wydania decyzji w sprawie świadczeń przewidzianych w ustawie emerytalnej.
 
Jeśli pracownikowi zostanie przyznana renta z tytułu niezdolności do pracy i strony rozwiążą umowę o pracę, wówczas firma musi wypłacić odprawę pieniężną w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.

Więcej w Rzeczpospolitej z 17 lutego 2011 r.