Reklama nie zobowiązuje do zawarcia umowy

Dziennik Gazeta Prawna (2011-04-09), autor: Małgorzata Kryszkiewicz , oprac.: GR

kwi 9, 2011

Informacje handlowe w reklamach lub ogłoszeniach nie stanowią oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Sprzedawca lub producent reklamowanego towaru nie ma obowiązku sprzedać go po cenie podanej w spocie – donosi Dziennik Gazeta Prawna.

W praktyce mogą pojawić się wątpliwości, czy reklama, ogłoszenie lub informacja stanowią ofertę w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. Art. 71 kodeksu cywilnego stanowi, że ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.

Oferta polega ona na złożeniu przez dwie strony oświadczeń woli. Jedna ze stron proponuje zawarcie umowy, a druga akceptuje tę propozycję. Składający ofertą jest nią związany. Oznacza to, że adresat oferty może poprzez jej przyjęcie doprowadzić do zawarcia umowy o określonej treści. Prawo pozwala na odwołanie oferty, ale tylko wówczas, gdy nie była ona skierowana do indywidualnego podmiotu, ale do bliżej nieokreślonej zbiorowości. W takiej sytuacji oferta może zostać cofnięta, co nie ma wpływu na umowy zawarte wskutek oświadczeń oblatów, złożonych przed odwołaniem oferty.

Aby rozpowszechniane w środkach masowego przekazu lub na billboardach informacje handlowe mogły zostać uznane za ofertę, treść ogłoszenia powinna wyraźnie wskazywać na to, że zawiera ono ofertę. Tak więc, jeżeli przedsiębiorca chce, aby jego przekaz reklamowy został uznany przez potencjalnych klientów za ofertę, musi w nim zamieścić istotne postanowienia umowy sprzedaży, którą chce zawrzeć z klientem. Powinien więc określić przedmiot sprzedaży, jego cenę, miejsce, w którym można zawrzeć umowę.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 8 kwietnia 2011 r.