Zakup wyrobów lub usług może uprawniać do niższych wpłat na PFRON

Dziennik Gazeta Prawna (2011-04-14), autor: Luiza Klimkiewicz , oprac.: GR

kwi 14, 2011

1 stycznia 2011 r. zmodyfikowano zasady nabywania ulg we wpłatach na PFRON i jednocześnie umożliwiono niektórym zainteresowanym nabycie ulg i korzystanie z nich na dotychczasowych zasadach – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Ulgi we wpłatach na PFRON, są jednym z instrumentów pośredniego wspierania zatrudniania osób niepełnosprawnych u pracodawców zapewniających znaczący poziom zatrudnienia tych osób.
Koncepcja ulg polega na tym, że można wyróżnić dwie grupy pracodawców, których ustawodawca skłania do współpracy: pracodawców chcących obniżyć obecne lub przyszłe wpłaty na PFRON z tytułu nie zapewniania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz pracodawców o wysokim poziomie zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

W razie nawiązania uprawniającej kooperacji pierwszy pracodawca może nabyć ulgę, którą będzie mógł wykorzystać do obniżenia wspomnianych wpłat na PFRON, zaś w odniesieniu do pracodawcy zatrudniającego osoby niepełnosprawne zwiększa się stabilność finansowa.

Zakres uprawniającej kooperacji określa obecnie art. 22 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym do nabycia ulgi uprawnia dokonanie zakupu, produkcji lub usług (z wyłączeniem handlu) uprawnionego sprzedającego.

Do usług zalicza się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych oraz wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Wśród usług uprawniających do uzyskania ulgi we wpłatach na PFRON zalicza się usługi produkcyjne, konsumpcyjne i ogólnospołeczne. Natomiast nie uprawnia do uzyskania ulgi dokonanie zakupu usług handlowych.

W myśl art. 22 ust. 7 ustawy uprawniony sprzedający oblicza kwotę ulgi i informuje o niej kontrahenta, przekazując mu informację o wysokości ulgi niezwłocznie po uregulowaniu należności za zakup w terminie określonym na fakturze. Przekazanie informacji jest dodatkowym prawnie przewidzianym skutkiem umowy zakupu. Nie wywiązanie się z tego obowiązku uzasadnia wystąpienie z roszczeniem o nienależyte wykonanie umowy. Również w sytuacji, gdy ustalona kwota ulgi wykazana w informacji jest nieprawidłowa, należy ją skorygować. Przekazanie korygującej informacji o wysokości ulgi jest elementem należytego wykonania umowy. Kwota ulgi jest uzależniona od tego, na jakich zasadach pracodawca nabywa informację (decyduje tu co do zasady data dokonania zakupu). Ulga nabyta na określonych zasadach nie zmienia właściwości nawet po zmianie przepisów.

Skorzystanie z ulgi polega na obniżeniu wpłaty na PFRON z tytułu nie zapewniania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, która obecnie jest normowana w art. 21 ustawy.

Korzystając z obniżenia wpłat, należy zwrócić uwagę na to, że wpłaty za okres do grudnia 2003 r. włącznie mogły być pokryte ulgami w 100 proc. Natomiast wpłaty za okresy należne, począwszy od stycznia 2004 r., tylko do 80 proc. Zgodnie z art. 22 ust. 8 pkt 2 ustawy, jeżeli kwota ulg jest wyższa od tego limitu pokrywalności wpłaty, do której obowiązany jest nabywca w danym miesiącu, to różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty z tego tytułu w następnych miesiącach.

Ulgi stanowią uprawnienie pracodawcy. Może on  nie korzystać z nich lub korzystać z nich nie w pełni. Do pracodawcy należy także decyzja, w jakiej kolejności wykorzysta ulgi.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 14 kwietnia 2011 r.