Wręczona wizytówka od przyszłego roku da prawo do przetwarzania danych

Dziennik Gazeta Prawna (2011-08-03), autor: Iwona Łoboda , oprac.: GR

sie 3, 2011

Przekazując imię, nazwisko i numer telefonu organizatorowi konkursu, zgodzimy się na ich wykorzystanie. Tak może być już w przyszłym roku. – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Obowiązujące dziś przepisy będą nowelizowane w przyszłym roku – zapowiada generalny inspektor danych osobowych. Jest to związane z projektem nowej dyrektywy unijnej. Pracuje nad nią Grupa Robocza Art. 29 (europejski organ doradczy w zakresie danych osobowych i prywatności). Na razie wydała opinię, w której doprecyzowała pojęcie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Rozwiała także wątpliwości dotyczące zasad jej udzielania przez osoby zainteresowane.

Jeżeli osoba, która chce wziąć udział w konkursie, wrzuca swoją wizytówkę do specjalnej urny przygotowanej przez organizatora konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby tego konkursu. Także wybór kawiarni o określonej godzinie może być wyrażeniem takiej zgody. Chodzi o sytuację, gdy goście hotelowi przychodzą do kawiarni, wiedząc, że będą tu wykonywane zdjęcia do materiałów marketingowych. Zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami takich zachowań nie można traktować jako wyrażenia zgody. Obecnie w Polsce pozwolenia na przetwarzanie danych zainteresowana osoba musi udzielić na piśmie lub ustnie. I to ma się zmienić.

Według generalnego inspektora ochrony danych osobowych opinia grupy roboczej nie wpłynie na zmianę podstawowych elementów zgody. Nadal będzie ona musiała być dobrowolna, a osoba, która ją wyrazi, będzie musiała być świadoma tego, na co się decyduje.

Poważnym problemem jest dziś uzyskanie zgody od osób, które nie mają pełnej zdolności do czynności prawnej, np. dzieci. W dyrektywie powinny zostać opisane sytuacje, kiedy na przetwarzanie danych potrzeba zgody rodzica lub opiekuna osoby zainteresowanej, a kiedy nie.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 2 sierpnia 2011 r.