Jak skutecznie ubiegać się o zwrot nadpłaty

Rzeczpospolita (2011-08-16), autor: Rzeczpospolita , oprac.: GR

sie 16, 2011

Ubieganie się o zwrot nadpłaty zależy od tego, w jaki sposób powstaje u podatnika zobowiązanie podatkowe – czytamy w Rzeczpospolitej.

Ubieganie się o zwrot nadpłaty zależy od tego, w jaki sposób powstaje u podatnika zobowiązanie podatkowe. Czy z dniem zaistnienia określonego zdarzenia np. z dniem uzyskania przychodu, czy z dniem doręczenia decyzji, w której organ podatkowy sam ustala wysokość tego zobowiązania. Rozróżnienie to ma duże znaczenie, bo od niego zależy sposób, w jaki podatnik może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

W sytuacji gdy podatnik skoryguje złożone wcześniej zeznanie lub deklarację, wówczas składa wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Dołącza do niego skorygowaną deklarację. Jeżeli prawidłowość wniosku i skorygowanej deklaracji nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę w ciągu trzech miesięcy bez wydawania jakiejkolwiek decyzji.

Gdyby natomiast urząd uznał, że nadpłata powstała w innej wysokości niż wykazana przez podatnika we wniosku, wówczas zanim ją zwróci, najpierw wyda decyzję stwierdzającą nadpłatę lub określającą jej wysokość. Organ podatkowy ma na jej wydanie dwa miesiące od dnia złożenia przez podatnika wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Dopiero od dnia wydania tej decyzji liczy się termin zwrotu nadpłaty. Urząd ma 30 dni na jej zwrot.

Wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie składa osoba fizyczna, u której zobowiązanie nie powstaje z mocy prawa, lecz z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego. Jak stwierdził NSA w wyroku z 26 stycznia 2011 (II FSK 1769/10), jeżeli zobowiązanie podatkowe powstaje w trybie art. 21 § 1 pkt 2 op, stwierdzenie nadpłaty może nastąpić tylko w następstwie wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji ustalającej to zobowiązanie. To oznacza, że podatnik musi odwołać się od decyzji organu pierwszej instancji do izby skarbowej lub do samorządowego kolegium odwoławczego.

Jeżeli organ odwoławczy wyda decyzję, w której uchyli decyzję organu pierwszej instancji, to z urzędu zwróci też nadpłatę, bez wydawania osobnej decyzji dotyczącej samej nadpłaty. Podatnik powinien otrzymać zwrot nadpłaty w ciągu 30 dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Coraz częściej prawo do zwrotu nadpłaty powstaje na skutek korzystnego dla podatników wyroku ETS.
Podatnik, u którego zobowiązanie podatkowe powstało z mocy prawa na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 op, może powołując się na orzeczenie ETS, złożyć wniosek o zwrot nadpłaty podatku wraz ze skorygowaną deklaracją.

Takie zasady obowiązują w sytuacji, gdy podatnik sam oblicza i wpłaca podatek. Jeśli natomiast zobowiązanie podatkowe określił urząd w decyzji, to korzystne orzeczenie ETS mogłyby posłużyć podatnikowi do wznowienia postępowania w sprawie zakończonej wydaniem decyzji ostatecznej organu podatkowego.

Więcej w Rzeczpospolitej z 16 sierpnia 2011 r.