Wniosek można złożyć na formularzu, ale nie trzeba

Rzeczpospolita (2014-08-13), autor: Rzeczpospolita , oprac.: GR

sie 13, 2014
Z uwagi na załamanie się rynku zbytu i brak możliwości sprzedaży wytworzonych produktów rosną moje długi także wobec ZUS. Dowiedziałem się, że jako jednoosobowy przedsiębiorca mogę wystąpić o rozłożenie składek na raty. Czy jeśli ZUS się zgodzi, nadal będą naliczane odsetki? Czy wniosek należy złożyć na jakimś urzędowym formularzu? – pyta czytelnik.

Nie – odpowiada dziennik „Rz”. Z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że ZUS może na wniosek dłużnika rozłożyć należność z tytułu składek na raty. Wniosek ten może być rozpatrzony pozytywnie, gdy uzasadniają go względy gospodarcze lub inne przyczyny zasługujące na uwzględnienie. Uwzględniane są także możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy.

ZUS w okresie realizacji układu ratalnego nie stosuje sankcji związanych z nieterminowym regulowaniem zobowiązań. Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwlokę, począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie ulgi. Po zawarciu układu ratalnego nie są też podejmowane działania zmierzające do przymusowego wyegzekwowania należności objętych ulgą, a gdy egzekucja była już prowadzona, zostaje zawieszona.

W przypadku zawarcia umowy o rozłożenie należności na raty ZUS zamiast odsetek nalicza opłatę prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w ordynacji podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy i naliczana jest odrębnie do każdej raty przypadającej do zapłaty.

Skorzystanie z formularza wniosku o rozłożenie należności z tytułu składek na raty opracowanego przez ZUS stanowi ułatwienie dla przedsiębiorcy. Ma on wówczas pewność, że zawarł wymagane przez ZUS informacje.

Można też oczywiście napisać go samodzielnie. Musi on jednak wskazywać:

– okres zadłużenia i jego kwotę,

– propozycję spłaty długu – termin płatności rat, ich liczbę i wysokość,

– powody zaprzestania opłacania składek,

– uzasadnienie, dlaczego nie można jednorazowo uregulować zadłużenia,

– rodzaj pomocy publicznej.

Do wniosku o układ ratalny należy dołączyć dodatkowe dokumenty potrzebne m.in. do oceny możliwości płatniczych dłużnika. Ich katalog zależy od wysokości zadłużenia, zakresu wnioskowanej ulgi i okresu spłaty długu oraz formy prowadzonej działalności. Dokumenty powinny być oryginałami lub posiadać urzędowe poświadczenie za zgodność z oryginałem. Poświadczenia takiego może również dokonać pracownik ZUS.

Więcej w Rzeczpospolitej z 8 sierpnia 2014 r.