Jak firma z otwartego rynku pracy powinna przygotować stanowisko pracy niepełnosprawnego

Dziennik Gazeta Prawna (2014-09-18), autor: Nieznany , oprac.: GR

wrz 19, 2014
Chcemy w przedsiębiorstwie (działającym na otwartym rynku) zatrudnić osobę z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Jakie wymogi formalne musimy spełniać jako pracodawca, aby zatrudnić taką osobę? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej
 
Jak odpowiada „DGP” – pracownicy niepełnosprawni mogą być zatrudniani zarówno przez zakłady pracy działające na chronionym rynku pracy, jak i otwartym rynku.
 
Pracodawcy z otwartego rynku pracy, którzy chcą zatrudnić po raz pierwszy osobę niepełnosprawną, muszą pamiętać o udogodnieniach budowlanych, które uwzględniają schorzenia osób z niepełnosprawnością oraz o konieczności przystosowania stanowiska pracy.
 
Budynki, w których zatrudniane są osoby niepełnosprawne, a także ich otoczenie, tj. parkingi, miejsca postojowe, powinny spełniać warunki określone w przepisach rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690). Z trzech grup niepełnosprawności, które takich usprawnień najbardziej potrzebują, czyli osób z dysfunkcją wzroku, słuchu i dysfunkcją ruchu, największych udogodnień typu budowlanego wymaga się dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Spełnianie ich potrzeb oraz wymagań zaspokaja w dużej mierze oczekiwania osób o innych rodzajach niepełnosprawności i wpływa na podwyższenie standardu wnętrz przeznaczonych również dla ludzi zdrowych.
 
Pracodawca z otwartego rynku pracy powinien pamiętać, iż zgodnie z art. 4 ust. 5 i 6 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U. 2011 r. nr 127, poz. 721; dalej: ustawa o rehabilitacji) zaliczenie do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności osoby, nie wyklucza możliwości zatrudnienia tej osoby u pracodawcy niezapewniającego warunków pracy chronionej, w przypadkach:
 
• przystosowania przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej;
 
• zatrudnienia w formie telepracy.
 
Kontrolę w zakresie spełniania warunku przystosowania stanowiska pracy przeprowadza Państwowa Inspekcja Pracy.
 
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o rehabilitacji przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej oznacza stanowisko pracy, które jest oprzyrządowane i dostosowane odpowiednio do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
 
Co do możliwości wykonywania obowiązków na stanowisku pracy przez osobę niepełnosprawną, mają tutaj zastosowanie ogólne przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.; dalej: k.p.) w zakresie lekarskich badań wstępnych. Zgodnie z art. 229 par. 4 k.p. pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
 
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 września 2014 r.