Jak ująć koszty środków ochrony pracowników

Dziennik Gazeta Prawna (2020-06-01), autor: Karolina Pawlak , oprac.: GR

cze 3, 2020
Jednostki w czasie pandemii ponoszą koszty związane z zapewnieniem środków ochrony osobistej pracowników. O ile zakup maseczek czy rękawiczek zwykle nie budzi wątpliwości, o tyle już w przypadku niektórych środków odkażających księgowi zastanawiają się, jak je zaksięgować? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
 
Jak odpowiada ekspertka współpracująca z DGP – zakup maseczek, przyłbic, fartuchów ochronnych jest zapewnieniem środków ochrony w myśl przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Kodeks pracy wskazuje w art. 207, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy. Ma on obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Jest zobowiązany m.in.:
 
• organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
 
• zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
 
• reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
 
Ponadto, jak wynika z par. 8 ust. 7 pkt 3 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, zakłady pracy są obowiązane ‒ do odwołania ‒ zapewnić osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe. Zakupy te przeznaczone dla pracowników powinny być ujmowane na koncie „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”. Jeśli przedsiębiorca nabywa środki, które udostępnia też klientom i kontrahentom odwiedzającym jednostkę, to zakup ich powinien ująć na koncie „Zużycie materiałów”.
 
Powyższe zasady dotyczą też ujmowania zakupu środków do dezynfekcji rąk, w tym spirytusu. Choć w zwykłych warunkach zakupy alkoholu są traktowane jako wydatki na reprezentację, to obecnie nabycie spirytusu i przeznaczenie go do dezynfekcji należy potraktować jako zużycie materiału. Nie ma też przeszkód, aby nakłady te zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów. 
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 1 czerwca 2020 r.