Widmo odszkodowań dla pracowników. Za COVID-19

Dziennik Gazeta Prawna (2020-09-16), autor: Łukasz Guza , oprac.: GR

wrz 16, 2020
Firmy muszą liczyć się z pozwami o rekompensaty z tytułu zakażenia lub pracy w warunkach dyskomfortu psychicznego. Dlatego powinny przeciwdziałać rozpowszechnianiu się koronawirusa – donosi Dziennik Gazeta Prawna.
 
Jeśli pracodawca np. nie aktualizuje ocen ryzyka zawodowego, nie reaguje na informacje o objawach chorobowych u pracowników, nie zapewnia środków ochrony (np. przyłbic, maseczek, środków dezynfekcyjnych), to musi liczyć się z ryzykiem zapłaty odszkodowań. Dbanie o bezpieczne warunki pracy to jego obowiązek, więc pracownicy, którzy zakażą się koronawirusem lub wykonują obowiązki w narażeniu na stres wynikający z zagrożenia (w wyniku zaniechań firmy), mogą domagać się rekompensaty.
 
Zgodnie z art. 207 k.p. pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Jest obowiązany chronić życie i zdrowie zatrudnionych, w tym reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać podejmowane środki ochrony, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania obowiązków. Nie zwalnia go z odpowiedzialności ani korzystanie z usług zewnętrznych służb bhp, ani powoływanie się na niewiążące interpretacje/zalecenia urzędów (np. dotyczące tego, czy można badać temperaturę pracownikom lub kierować ich na testy w zakresie COVID-19). W razie sporu to sąd będzie badał, czy firma dopełniała obowiązki bhp i czy zatrudnieni – w związku z ewentualnymi zaniedbaniami – nie ponieśli szkody.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 16 września 2020 r.