Dlaczego dane o dodatkowym zasiłku opiekuńczym trzeba podać w świadectwie pracy

Dziennik Gazeta Prawna (2021-03-01), autor: Leszek Jaworski , oprac.: GR

mar 1, 2021
Pracownica w firmie rozwiązała umowę o pracę. Pracodawca musi jej wydać świadectwo pracy. Pracownica ta w trakcie zatrudnienia korzystała z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Czy taką informację należy podać w świadectwie pracy? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
 
Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – w świadectwie pracy należy zawrzeć informację o pobieraniu dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Powinna się ona znaleźć w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy. Zgodnie z art. 4 ust. 2 specustawy o COVID- 19 dodatkowy zasiłek opiekuńczy przyznawany jest w trybie i na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Okres pobierania zasiłków z ubezpieczenia społecznego, chorobowego lub opiekuńczego jest okresem nieskładkowym. Wynika to z art. 7 pkt 1 lit. B ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W myśl art. 5 ust. 1 i 2 u.e.r.f.u.s. okres nieskładkowy uwzględnia się przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz obliczaniu ich wysokości w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych. Jedną z informacji wymaganych w świadectwie pracy jest okres nieskładkowy występujący w okresie zatrudnienia, uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty (ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy).
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 1 marca 2021 r.