Podwładny musi powiadomić szefa o zmianie nazwiska

Rzeczpospolita (2009-07-13), autor: Sylwia Gortyńska , oprac.: GR

lip 14, 2009

Pracownik ma obowiązek aktualizować swoje dane (nazwisko). Natomiast powiadomiony pracodawca odpowiednio zmienia określone dokumenty

Poza ustną informacją pracownik powinien pokazać pracodawcy dokumenty (odpis aktu zawarcia małżeństwa, nowy dowód osobisty), które potwierdzą zmiany.

Pracodawca – płatnik musi zgłaszać do ZUS wszystkie zmiany w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniach do ubezpieczeń społecznych, jakie złożył za osoby ubezpieczone. Ma na to siedem dni, licząc od dnia zaistnienia zmian bądź stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS. Za zgłoszenie zmian po terminie płatnikowi grozi 5 tys. zł grzywny. Tak wynika z art. 98 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Gdy modyfikacje dotyczą danych identyfikacyjnych ubezpieczonego, takich jak: numer PESEL lub NIP, nazwisko, imię pierwsze, data urodzenia bądź seria i numer dowodu osobistego lub paszportu, pracodawca jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia tych zmian na formularzu ZUS ZIUA.

O zmianie nazwiska pracodawca poinformuje także instytucję ubezpieczeniową czy placówkę medyczną, jeśli dobrowolnie ubezpiecza w niej pracownika.

Zmiana nazwiska nie powoduje konieczności sporządzenia nowej umowy o pracę albo jej anektowania.

W sytuacji, gdy pracownik, który zmienił nazwisko, ma np. pełnomocnictwo od zarządu firmy upoważniające do sporządzania czy podpisywania lub uwierzytelniania określonych dokumentów w imieniu przedsiębiorcy powinien posługiwanie się razem z dowodem pełnomocnictwa urzędowo poświadczonym odpisem decyzji o zmianie nazwiska.

Gdyby zmiana nastąpiła przy okazji zawarcia małżeństwa, wystarczy do pełnomocnictwa dołączać odpis aktu małżeństwa.

Więcej w Rzeczpospolitej z 13 sierpnia 2009 r.