Jak ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy

Dziennik Gazeta Prawna (2010-06-07), autor: Krystyna Małecka , oprac.: GR

cze 8, 2010

ZUS przyzna rentę tylko takim osobom, które wcześniej opłacały składki. Wyjątkiem są m.in. osoby, które mają odpowiednio długi staż ubezpieczeniowy – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
 
Osobom, które w wyniku określonych schorzeń stały się niezdolne do pracy, przepisy stwarzają możliwość ubiegania się z tego tytułu o rentę przyznawaną przez ZUS. Przewidują przy tym trzy podstawowe warunki wymagane do uzyskania tego świadczenia. Należą do nich: stwierdzenie niezdolności do pracy, powstanie tej niezdolności w odpowiednim czasie, posiadanie wymaganego stażu składkowego i nieskładkowego.

Jak donosi DGP, podstawową przesłanką, którą musi spełnić osoba ubiegająca się o rentę, jest uzyskanie od lekarza orzecznika ZUS orzeczenia stwierdzającego niezdolność do pracy. W orzeczeniu lekarz orzecznik określa również stopień tej niezdolności. Renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy wynosi bowiem 75% renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

W orzeczeniu wydawanym dla celów przyznania renty lekarz orzecznik ustala również trwałość lub przewidywany okres niezdolności do pracy, gdyż od tego zależy, na jak długo zostanie przyznane świadczenie.

Okresowa niezdolność do pracy orzekana jest na okres nie dłuższy niż pięć lat. Jeżeli jednak według wiedzy medycznej nie ma rokowań odzyskania zdolności do pracy przed upływem pięciu lat, niezdolność do pracy może być stwierdzona na dłuższy czas, np. 6 czy 7 lat.

Warunkiem wymaganym do przyznania renty z tytułu niezdolności do pracy jest  również udowodnienie odpowiedniego okresu składkowego oraz nieskładkowego. Staż ten jest zróżnicowany w zależności od wieku, w którym powstała niezdolność do pracy.

Osoby, które stały się niezdolne do pracy po ukończeniu 30 lat, pięcioletni okres składkowy i nieskładkowy muszą udokumentować w ciągu ostatniego dziesięciolecia przed zgłoszeniem wniosku lub przed dniem powstania niezdolności do pracy.

ZUS może przyznać rentę z tytułu niezdolności do pracy tylko wówczas, gdy niezdolność powstała w jednym z wymienionych w ustawie emerytalnej okresów składkowych lub nieskładkowych lub też nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów. Generalnie chodzi o okresy uwzględniane przy ustalaniu stażu ubezpieczeniowego.

Podstawowym dokumentem niezbędnym przy ubieganiu się o rentę z tytułu niezdolności do pracy jest prawidłowo wypełniony wniosek o to świadczenie. Do wniosku o rentę osoba zainteresowana powinna dołączyć dokumenty dotyczące stanu jej zdrowia, tj. zaświadczenie wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie oraz posiadaną dokumentację leczniczą. Konieczne jest również dostarczenie wywiadu zawodowego wystawionego przez pracodawcę. Oprócz wspomnianych dokumentów, do wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy należy dołączyć: kwestionariusz przebytych okresów składkowych i nieskładkowych.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 7 czerwca 2010 r.