Jak czytamy w Rzeczpospolitej, każdy kto stracił w powodzi dokumenty, może liczyć na specjalne traktowanie w urzędach. MSWiA poleciło urzędom wojewódzkim, aby wnioski powodzian traktować priorytetowo. Mają otrzymywać dowody osobiste bez kolejki przed innymi wnioskodawcami.
Choć co do zasady wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego, powodzianie mogą się ubiegać o jego wydanie także w gminie, gdzie przebywają czasowo.
MSWiA informuje, że także paszporty powodzianom mają być wydawane w trybie przyśpieszonym. Pod warunkiem jednak, że uzasadnią ich niezbędność w danymi momencie.
Przyśpieszonego trybu wydania prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego pojazdu nie przewidują starostwa powiatowe.
Problemy mogą mieć przedsiębiorcy, którzy przed zalaniem nie zabezpieczyli dokumentacji podatkowej. Powinni poinformować o tym urząd, a w późniejszym czasie odtworzyć te dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów. Kłopot może być w sytuacji, gdy zarówno sprzedawca, jak i nabywca zostali poszkodowani przez powódź.
Więcej w Rzeczpospolitej z 9 czerwca 2010 r.