Osoby przesyłające drogą elektroniczną wnioski do ZUS już w tym roku nie będą musiały korzystać z płatnego zestawu do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pakiet rozporządzeń dających taką możliwość ma zostać podpisany lada dzień – czytamy w Rzeczpospolitej.
Jak wyjaśnia Krzysztof Chmara z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, osoba zainteresowana posiadaniem zaufanego profilu będzie musiała złożyć w tej sprawie wniosek w formie elektronicznej, a następnie w ciągu 14 dni od jego przesłania osobiście udać się do wybranego punktu w jednostce ZUS potwierdzającego tożsamość.
Przy użyciu zaufanego profilu będzie można złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek, o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek czy wniosek o odroczenie terminu płatności. Nie będzie się jednak można za pomocą niego rozliczać, to znaczy składać dokumentów ubezpieczeniowych przy użyciu programu Płatnik.
Docelowo w kontaktach z ZUS podpis złożony z wykorzystaniem certyfikatu zapisanego w nowym dowodzie osobistym będzie równoważny z bezpiecznym podpisem elektronicznym. Będzie można w ten sposób podpisywać nie tylko wnioski, ale także dokumenty ubezpieczeniowe. Nie zastąpi on natychmiast dotychczasowych form kontaktów. Nadal ZUS będzie przyjmować dokumenty podpisane certyfikatami kwalifikowanymi.
Więcej w Rzeczpospolitej z 12 stycznia 2011 r.