W lipcu 2011 r. w urzędach miast Katowic i Chorzowa zostały pilotażowo uruchomione kioski informacyjne wyposażone w system informacji publicznej infomat-e. Ułatwią one osobom z niepełnosprawnościami załatwianie spraw urzędowych. Unikatowe rozwiązanie zostało opracowane przez katowicki Instytut Technik Innowacyjnych EMAG i będzie testowane co najmniej do końca sierpnia.
Informat-e to system składający się z autorskiego oprogramowania oraz manipulatora, które umożliwia udostępnianie informacji zarówno osobom w pełni sprawnym, jak i użytkownikom niewidzącym oraz niesłyszącym. Innowacja zapewnia nowatorskie rozwiązania w zakresie translacji języka polskiego na język migowy, animacji wirtualnych postaci i modułu rozpoznawania mowy. Dzięki nim, a także odpowiednio przygotowanym zestawom informacyjnym użytkownicy – w tym także osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu – mogą uzyskiwać informacje m.in. na temat spraw administracyjnych lub urzędowych.
Użytkownik może komunikować się z urządzeniem za pomocą interaktywnego menu (interfejs komunikacyjny uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnością) lub wydawać komendy głosem. Dostęp do informacji możliwy jest przez kiosk informacyjny z ekranem dotykowym, przeglądarkę internetową lub komunikator internetowy, system dialogowy eSay, a także telefon komórkowy wyposażony w funkcję Bluetooth. System prezentacji informacji jest zgodny z zaleceniami WCAG (Wytycznymi dotyczącymi ułatwień dostępu do zawartości sieci). Odpowiedzi – w językach naturalnym i miganym (system językowo-migany) – wyświetlane są na ekranie oraz głośno odczytywane przez syntezator mowy. W razie potrzeby infomat-e pozwoli na uzyskanie połączenia telefonicznego z osobą właściwą do załatwienia danej sprawy.
Czytaj cały artykuł