Uruchomiono system informacji publicznej dla osób z niepełnosprawnościami

www.niepelnosprawni.pl (2011-07-19), autor: www.niepelnosprawni.pl , oprac.: GR

lip 19, 2011

W lipcu 2011 r. w urzędach miast Katowic i Chorzowa zostały pilotażowo uruchomione kioski informacyjne wyposażone w system informacji publicznej infomat-e. Ułatwią one osobom z niepełnosprawnościami załatwianie spraw urzędowych. Unikatowe rozwiązanie zostało opracowane przez katowicki Instytut Technik Innowacyjnych EMAG i będzie testowane co najmniej do końca sierpnia.

Informat-e to  system składający się z autorskiego oprogramowania oraz manipulatora, które umożliwia udostępnianie informacji zarówno osobom w pełni sprawnym, jak i użytkownikom niewidzącym oraz niesłyszącym. Innowacja zapewnia nowatorskie rozwiązania w zakresie translacji języka polskiego na język migowy, animacji wirtualnych postaci i modułu rozpoznawania mowy. Dzięki nim, a także odpowiednio przygotowanym zestawom informacyjnym użytkownicy – w tym także osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu – mogą  uzyskiwać informacje m.in. na temat spraw administracyjnych lub urzędowych.

Użytkownik może komunikować się z urządzeniem za pomocą interaktywnego menu (interfejs komunikacyjny uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnością) lub wydawać komendy głosem. Dostęp do informacji możliwy jest przez kiosk informacyjny z ekranem dotykowym, przeglądarkę internetową lub komunikator internetowy, system dialogowy eSay, a także telefon komórkowy wyposażony w funkcję Bluetooth. System prezentacji informacji jest zgodny z zaleceniami WCAG (Wytycznymi dotyczącymi ułatwień dostępu do zawartości sieci). Odpowiedzi – w językach naturalnym i miganym (system językowo-migany) – wyświetlane są na ekranie oraz głośno odczytywane przez syntezator mowy. W razie potrzeby infomat-e pozwoli na uzyskanie połączenia telefonicznego z osobą właściwą do załatwienia danej sprawy.

Czytaj cały artykuł