Coraz więcej gmin potwierdza profile zaufane ZUS

Rzeczpospolita (2014-07-29), autor: Katarzyna Wójcik , oprac.: GR

lip 30, 2014
Wnioski o uzyskanie zgody na realizację zadań punktu potwierdzającego profile zaufane ePUAP mogą składać do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji podmioty określone w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Są wśród nich samorządy – czytamy w Rzeczpospolitej
 
Lista punktów umożliwiających potwierdzenie profilu zaufanego jest dostępna w serwisie ePUAP. Funkcję takiego punktu pełni konsul, naczelnik urzędu skarbowego, wojewoda i Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne po uzyskaniu zgody przez ministra profile mogą potwierdzać także inne podmioty publiczne, banki i operatorzy pocztowi.
 
Profil zaufany ePUAP pozwala na zastąpienie podpisu kwalifikowanego przy przesyłaniu wniosków poprzez platformę ePUAP. W odróżnieniu od podpisu kwalifikowanego jest bezpłatny.
 
Aby utworzyć profil zaufany ePUAP, należy założyć konto na portalu www.epuap.gov.pl i złożyć wniosek o utworzenie profilu zaufanego. Niestety, dalsza procedura wymaga stawiennictwa w urzędzie. Trzeba bowiem potwierdzić zgodność swoich danych osobowych z danymi wprowadzonymi do systemu. Należy za sobą zabrać dowód osobisty lub paszport.
 
Dzięki profilowi zaufanemu obywatele mogą załatwiać sprawy administracyjne bez osobistego stawiennictwa w urzędzie, wystarczy komputer z dostępem do internetu.
 
Profil zaufany jako narzędzie autoryzacji w systemach elektronicznym wykorzystuje coraz więcej instytucji, np. Ministerstwo Gospodarki w portalu ceidg.gov.pl oraz portalu konsultacje.gov.pl, ZUS w portalu pue.zus.pl, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w systemie Emp@tia, a także niektóre uczelnie wyższe do procesu rekrutacji na studia.
 
Każdy obywatel może używać tylko jednego profilu zaufanego.
 
Więcej w Rzeczpospolitej z 29 lipca 2014 r.