Zwrot nienależnych dopłat do pensji sprzed 2008 r. bez odsetek

Dziennik Gazeta Prawna (2014-08-13), autor: Michalina Topolewska , oprac.: GR

sie 13, 2014
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie mógł żądać zapłaty odsetek za bezprawnie pobrane dofinansowania do pensji w latach 2004-2007, bo nie miał do tego podstawy prawnej – donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Tak orzekł 12 czerwca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt: V SA/Wa 393/14), który uchylił w części decyzję ministra pracy i polityki społecznej oraz poprzedzającą ją decyzję PFRON w stosunku do firmy pobierającej dopłaty do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. Fundusz po przeprowadzonej w niej w październiku 2011 r. kontroli doraźnej wydał w październiku 2013 r. decyzję nakazującą przedsiębiorstwu zwrot nienależnej pomocy w wysokości 91,7 tys. zł za okres od stycznia 2004 r. do grudnia 2007 r. oraz naliczył od niej odsetki.

Jako podstawę do takiego działania PFRON wskazał par. 6 ust. 1 rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. nr 232, poz. 2330), które przewidywało konieczność ich zapłaty. Firma zwróciła jednak do funduszu same nienależne dopłaty, zakwestionowała zaś zapłacenie odsetek ze względu na brak podstawy prawnej do tego.

Wskazała, że wspomniane rozporządzenie zostało zastąpione od 1 stycznia 2008 r. kolejnym aktem wykonawczym z 13 grudnia 2007 r. (Dz.U. nr 240, poz. 1755). Obowiązywało ono do stycznia 2009 r. i nie zawierało już takiego obowiązku. Natomiast po tej dacie kwestia odsetek została uregulowana już bezpośrednio w ustawie z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), na podstawie jej nowelizacji uchwalonej przez Sejm 5 grudnia 2008 r. (Dz.U. nr 237, poz. 1652). W niej właśnie zawarty został przepis przejściowy, który wskazywał, że do stosunków prawnych powstałych do dnia jej wejścia w życie stosuje się przepisy dotychczasowe.

Firma w skardze złożonej do WSA, po tym gdy decyzja PFRON została utrzymana w mocy przez ministra pracy i polityki społecznej, wskazywała, że nałożenie na nią odsetek było bezprawne, bo w tej sprawie właściwe było rozporządzenie z 13 grudnia 2007 r., które ich naliczania nie przewidywało.

WSA przychylił się do argumentów wskazanych przez firmę i uznał, że nie było podstaw do płacenia przez nią odsetek. Rozporządzeniem, które w tej sprawie powinno być zastosowane, nie jest bowiem to obowiązujące w momencie pobierania przez pracodawcę dofinansowań, ale to poprzedzające wprowadzenie odsetek do ustawy rehabilitacyjnej.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 8 sierpnia 2014 r.