Niezależnie kto płaci, premia to nie usługa

Rzeczpospolita (2010-06-17), autor: Konrad Piłat , oprac.: GR

cze 18, 2010

Jak informuje Rzeczpospolita, producent, który rozprowadza towary za pośrednictwem hurtowni, ale premie z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów wypłaca sklepom, nie świadczy usług. Takie konsekwencje wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 972/09)

Jak wyjaśnia w „Rz” ekspert podatkowy, wypłata premii pieniężnych za osiągnięcie określonego w umowie poziomu zakupów nie jest usługą w rozumieniu VAT. Tego rodzaju świadczenie nie jest obciążone VAT i nie powinno być dokumentowane fakturą, lecz wyłącznie notą księgową. Powyższe zasady mają analogiczne zastosowanie do sytuacji, gdy premia nie jest wypłacana przez bezpośredniego sprzedawcę, ale np. generalnego dystrybutora lub producenta.

Orzeczenie NSA powinno w istotny sposób ograniczyć ryzyko kwestionowania przez organy podatkowe tego typu akcji marketingowych.

Więcej w Rzeczpospolitej z 17 czerwca 2010 r.